سوالات متداول درباره پیانوهای دیجیتال:

1-آیا استفاده از پیانوهای دیجیتال فرم دست را خراب می‌كند؟

به نظر می‌رسد عنوان این موضوع بیشتر یك ترفند تبلیغاتی برای فروش اجباری پیانوهای آكوستیك به شما باشد. مهمترین عامل در اشتباه فراگرفتن فرم دست عدم تدریس صحیح پیانو و در برخی مواقع عدم توجه و همكاری هنرجو در یادگیری فرم صحیح دست است. تاكید بیش از حد بر استقلال انگشتان و عدم استفاده از ساعد و بازو در اولین ماه‌های آموزش بیشترین ضربه را به فرم دست هنرجو می‌زند.

2- آیا در مراحل پیشرفته می‌توانیم از پیانوی دیجیتال استفاده كنیم؟

اگر امكان خرید پیانوی آكوستیك برای شما وجود نداشته باشد پاسخ این سوال بلی است. با توجه به اینكه در پیانوهای آكوستیك صدا به‌طور كاملا طبیعي ايجاد می‌شود، نوازنده به تدریج یاد می‌گیرد چگونه رنگهای صوتی مختلف را با تغییر در كیفیت لمس كلاویه ایجاد كند و در واقع كنترل تمامی جنبه های صدا بر عهده‌ی نوازنده است. در پیانوهای دیجیتال این موضوع به دلیل اینكه صدا از پیش ضبط شده است كمی دشوار (و در اغلب مدلهای ارزانقیمت تقريبا غیرممكن است) است. اما سازندگان معتبری نظیر رولند، یاماها و كاوایی با تولید پیانوهای دیجیتال بسیار پیچیده تا حدی این مشكل را حل كرده اند. پیانوهای دیجیتال گرانقیمت با به كارگیری تكنولوژی های بسیار پیشرفته می‌توانند اجرای اغلب تكنیكهای بسیار ظریف را بر روی سازهای دیجیتال فراهم كنند. البته باز هم باید توجه داشت كه به دلیل استفاده از بلندگو برای پخش صدا نمی توان شرایط آكوستیك مشابه با پیانوهای مكانیكی را از یك پیانوی دیجیتال انتظار داشت.

3- چه برندهایی بهترین پیانوهای دیجیتال را تولید می‌كنند؟

  یاماها، رولند،‌كاوایی،‌کرگ، كاسیو،كورزویل و دایناتون را می‌توان به عنوان جدی ترین تولید كنندگان پیانو دیجیتال نام برد. اغلب این برندها برای پوشش بودجه های مختلف، سازهای متنوعی را تولید می كنند، بنابراین به هنگام خرید سعی كنید كه پبانوها را با توجه محدوده‌ی قیمت آنهاارزیابی كنید. با توجه به گستردگی برندها و مدل های موجود گاهی تصمیم گیری نهایی برای ما دشوار می‌شود. پیش از قطعی کردن تصمیم خود برای خرید، بد نیست با استفاده از چند روش ساده پیانوی خود را مورد بررسی قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پیانوهای دیجیتال می‌توانید کتاب راهنمای جامع خرید پیانوهای دیجیتال را از اینجا دانلود کنید.