سوالات متداول درباره پیانوهای آكوستیك

1- آیا هر پیانوی آكوستیكی  نسبت به پیانوی دیجیتال برتری دارد؟‌

خیر. خرید برخی از پیانوهای دست دوم و همچنین برخی از برندهای غیر استاندارد می‌تواند مشكلات بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. اگر تخصص كافی در خرید پیانوی دست دوم ندارید و بودجه ی شما محدود است ممكن است پیانویی تهیه كنید كه نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشد ومتاسفانه در برخی موارد ممكن است تعمیر مقرون به صرفه نباشد. در عین حال  اغلب پیانوهای غیر استاندارد به دلیل استفاده از چوب و مواد اولیه‌ی نامرغوب  مشكلات ساختاری دارند و با مسائلی نظیر عدم پایداری كوك و رگلاژ مواجه هستند. اگر بودجه ی شما كم است و توان خرید پیانوی آكوستیك خوب را ندارید بهتر است آموزش را با یك پیانوی دیجیتال مناسب شروع كنید و در آیند‌ه‌ی نزدیك با تامین بودجه و كسب آگاهی بیشتر،  نسبت به خرید ساز آكوستیك اقدام كنید.

2-  چه برندهایی معتبر هستند و رتبه بندی آنها چگونه است؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است بهاین مطلب مراجعه نمایید. اگر برند پیانوی مورد نظر شما در جداول این مقاله موجود نبود حتما مطالعه‌ی دقیقتری در باره ی آن انجام دهید و با متخصصین معتمد مشورت كنید.متاسفانه برخی از برندهای موجود در ایران در هیچ كجای دنیا وجود خارجی ندارند! برای درك و مقایسه‌ی بهتر می توانید قیمت جهانی مدلهای مختلف پیانو را در این مطلب جستجو كنید.

3- آیا خرید پیانوی آكوستیك دست دوم بهتراز خرید ساز نو است؟

جواب این سوال بستگی به شرایط دارد. اگر شما تازه كار هستید و هیچ اطلاعی از مسائل فنی پیانو ندارید و از طرفی به فرد متخصص و معتمد دسترسی ندارید بهتر است ساز نو تهیه كنید، حتی اگر این كار نیازمند افزایش بودجه باشد. اگر تجربه‌ی نوازندگی دارید باز هم توصیه می‌شود  با متخصص معتمد مشورت كنید و سعی كنید سوابق نگهداری پیانوی مورد نظرتان را به دست بیاورید. بسیاری از مشكلات پیانو در ظاهر خود را نشان نمی دهند و نیازم به كارشناسی دقیق دارند. در سالهای اخیر به علت افزایش نجومی قیمت پیانو افرادی نسبت به واردات پیانوهای بسیار قدیمی با عمر بیش از 20 سال اقدام كرده و با عناوینی نظیر اصل ژاپن و اصل آلمان سعی در فروش این پیانو ها به قیمت گزاف دارند. به یاد داشته باشید قیمت گذاری سازهای دست دوم بسیار سخت تر و پیچیده تر از سازهای نو است( برای اطلاع از نحوه قیمت گذاری اصولی سازهای دست دوم این مطلب  را مطالعه نمایید). بسیاری از این پیانوها به دلیل گذشت زمان نیاز به تعمیرات اساسی داشته و تنها در صورتی ارزشمند هستند كه قطعات تعویض شده به صورت اوریجینال باشند و به درستی تعویض شده باشند، در غیر این صورت پیانوی شما ارزشی نخواهد داشت. لذا برای خرید چنین سازهایی همواره از سلامت و صحت تمامی اجزای پیانو اطمینان حاصل كنید.

4- آیا عدم رسیدگی به پیانوهای آكوستیك می تواند موجب افت كیفیت آنها شود؟

بلی. كوك و رگلاژ منظم سالیانه مهمترین عامل در حفظ و ارتقاء كیفیت پیانوهای آكوستیك است. پیانوهای گرانقیمت علاوه بر كوك ورگلاژ نیازمند مراقبت های خاص دیگری نظیر  تنظیم دقیق میزان رطوبت نیز هستند. لذا به هنگام خرید سازهای آكوستیك همواره در نظر داشته باشید كه نگهداری این سازها نیازمند صرف هزینه‌ی نگهداری است. اغلب پیانوهای نو ، با انجام 5-6 دوره كوك و رگلاژ منظم در چند سال اول به بهترین وضعیت از نظر صدا و اكشن می‌رسند (‌البته به شرط آنكه به طور منظم نواخته شوند).